De Franchise performance scan

De Franchise Performance Scan

Weet u welke kansen voor verbetering uw franchisenemers binnen de formule zien?

Het succes van een organisatie wordt bepaald door de tevredenheid van uw klanten over uw klantbenadering en product- en dienstenaanbod. Als franchisegever zijn uw franchisenemers uw voornaamste klanten. Zij zijn immers degene die uw belofte naar de eindgebruiker of consument waar moeten maken. De tevredenheid van de franchisenemers binnen en over de franchiseorganisatie zijn daarom zéér belangrijk. U wilt bijvoorbeeld niet dat één van de volgende situaties van toepassing is binnen uw franchiseformule:

  • "Tijdens ons regulier overleg komt niet iedereen aan bod."
  • "Er wordt altijd wel veel gesproken, maar weinig actie ondernomen."
  • "De prioriteiten van de franchisenemers worden niet voldoende onderkend."
  • "Franchisenemers voelen zich onvoldoende gehoord."
  • "Franchisenemers zijn vaak ontevreden, maar ik weet niet hoe ik dit kan veranderen."

Om deze situaties op te lossen, maar ook te voorkomen, hebben wij de Franchise Performance Scan ontwikkeld:

Wat is de Franchise Performance Scan?

De Franchise Performance Scan is speciaal ontwikkeld om franchisegever en franchisenemers van een formule objectief inzicht te geven in de tevredenheid van de aangesloten franchisenemers. Als u meet wat er speelt kunt u de samenwerking, de communicatie en de formule verder verbeteren. Op deze wijze zorgt u ervoor dat iedereen op één lijn zit en blijft u de concurrentie steeds een stapje voor.

Samen met u stellen wij de succesfactoren en indicatoren voor uw organisatie vast. Aan de hand hiervan stellen wij een vragenlijst op maat op en nodigen wij de franchisenemers uit om deze lijst anoniem in te vullen. Vaak betreft dit herkenbare aspecten of disciplines binnen de franchiseorganisatie, zoals:

  • Marktpositie;
  • Assortiment;
  • Reclame en promotie;
  • Logistiek;
  • Automatisering;
  • Administratie;
  • Opleiding en training;
  • Communicatie en informatievoorziening;
  • Begeleiding.

Op basis van deze gegevens maken we vervolgens verschillende analyses. We kijken bijvoorbeeld naar verschillen tussen:

  • Regio's.
  • Franchisenemers met één of meerdere vestigingen.
  • Franchisenemers met of zonder nevenactiviteiten.
  • Omzetten die de franchisenemers realiseren in relatie tot andere aspecten.
  • Tevredenheid van recentere franchisenemers versus franchisenemers die al lang bij de formule zijn.

Resultaat van de Franchise Performance Scan?

Aan de hand van de rapportages die uit de Franchise Performance Scan komen, helpen we u vervolgens een jaarplan op te stellen met de geconstateerde verbeteringsmogelijkheden. Deze resultaten worden gedeeld met alle betrokkenen bij de centrale organisatie en de franchisenemers. Vervolgens is het belangrijk ook daadwerkelijk deze verbeteringsmogelijkheden uit te voeren. Door middel van onze Master in franchise, kunnen we u hierin bijstaan. Benieuwd geworden naar de Franchise Performance Scan of onze Master in franchise masterclasses? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier.