Discussie

Franchisegever pesten

Mediation
Vernieuwen franchisesamenwerking
Interne communicatie

Wat is er toch aan de hand? Franchiseorganisaties met bekende merken halen de pers met ontevreden franchisenemers, die eisen stellen en het leven van de franchisegever zuur maken. Worden we nu hard geconfronteerd met de schaduwkanten van franchising en is franchising helemaal niet zo’n ideale vorm? Zien franchisenemers de franchisegever als grof wild, dat ze naar believen kunnen afschieten?

Je krijgt de franchisenemer die je verdient

Wat er naar onze mening aan de hand is? De franchisenemer wordt professioneler en mondiger. Hij ziet zichzelf als ondernemer en wil serieus genomen worden. Op zich is dit geen nieuws, maar hij/zij manifesteert zich veel harder.

Franchisegevers laten kansen onbenut. Dat zien wij, doordat we met frisse blik aankijken tegen de praktijk van alledag bij verschillende organisaties. Iedere franchisegever heeft wel iets waar hij erg goed in is. Iedere franchisegever heeft ook wel eens iets waar hij niet goed in is en waar gemakkelijk veel voordeel is te halen. Zo was bij een klant de marketing prima, maar liep de begeleiding van de franchisenemers zeer stroef, doordat de formule-coaches teveel bezig waren met nieuwe winkels. Het aanstellen van een Manager New Business brengt dan de oplossing. Als de franchisenemers de voordelen zien, draagt dat bij aan een goede, hechte relatie tussen franchisegever en franchisenemer.

We komen uit het “poldertijdperk”. Lang zagen we het poldermodel als het hoogste en meest edele van onze samenleving. Maar veel praten leidt soms tot pappen en nathouden, dingen niet benoemen en geen verantwoordelijkheid nemen. Duidelijkheid in de franchiserelatie gaat dan ontbreken en willekeur krijgt daardoor de overhand. Dat leidt terecht weer tot ontevredenheid en daarmee zijn we weer bij ons onderwerp: franchisenemers gaan de franchisegever “terugpesten”. Zeg als franchisegever waar jij voor staat en wat de verantwoordelijkheden van de franchisenemer zijn. Laat ieder dan zijn “ding” doen en wees duidelijk naar elkaar. Stop met pesten en bouw samen aan een goede en financieel gezonde franchise. Zorg er zelf voor dat je als franchisenemer - net als in Amerika - trots kunt zeggen: “I own a franchise”.