TOPP: een nieuwe strategie ontwikkelen voor de landelijke groei

TOPP: een nieuwe strategie ontwikkelen voor de landelijke groei

Franchisegevers

Met welk probleem kwam TOPP bij ons terecht? 

In het verleden hebben we TOPP met veel plezier geholpen met de (door)ontwikkeling van de juridische documenten en het franchisehandboek. Klaar om franchisenemers te werven. Belangrijk onderdeel van franchisenemerswerving is de marketingstrategie. De basis daarvan is de algehele strategie van TOPP. Deze was inmiddels verouderd ten opzichte van de nieuwe doelen die TOPP had. In onze Masterclass strategie hebben we de nieuwe strategie samen ontwikkeld. 

Over TOPP 

TOPP voorziet onder meer kantoren, horecabedrijven, scholen en zorginstellingen van producten en diensten die de hygiëne bevorderen. Het landelijk opererend bedrijf voert sinds 1999 dieptereiniging uit in sanitaire ruimtes. TOPP maakt de moeilijk bereikbare plaatsen schoon en brengt wastafels, toiletpotten en urinoirs terug in nieuwstaat. Ook het leveren van toiletpapier, handzeep, luchtverfrissers en afvalzakken, het onderhoud en de service van zeepdispensers, dameshygiëneboxen en urinoirroosters, en het wisselen van schoonloopmatten of het onderhouden van de geurservice, kunnen onderdeel uitmaken van de specialistische werkzaamheden. Op dit moment heeft TOPP 5 franchisevestigingen, maar TOPP heeft ook de ambitie om dit aantal sterk uit te breiden.

Waarom wij achter het franchisemodel van TOPP staan

Heel kort, vanwege de kernwaarden van TOPP. TOPP is een bedrijf die aandacht heeft voor haar klanten, haar franchisenemers en haar medewerkers. De relatie met deze partijen is het allerbelangrijkste voor TOPP. Hierin bieden ze veel vrijheid voor hun medewerkers en franchisenemers, maar ook voor hun klanten. Flexibiliteit is een must. Uiteindelijk draait het om resultaat en dit doet TOPP al succesvol sinds 1999.

Onze aanpak: De Masterclass Strategie

Om TOPP verder te helpen in hun groei-ambities en om de strategie weer in lijn te brengen met de huidige doelen hebben wij een masterclass strategie verzorgt. Het succes van een franchiseorganisatie staat of valt met een duidelijke missie, visie en heldere kernwaarden. Om dit te borgen zijn concrete doelstellingen en KPI’s onmisbaar. Deze geven sturing aan het fundament voor een succesvolle toekomst. In de Masterclass Strategie hebben we deze gezamenlijk (door)ontwikkeld.

Het resultaat 

Deel 1 was een vier uur durende sessie, waarin we uitleg hebben gegeven over het belang van kernwaarden, missie en visie. Vervolgens hebben we deze ook vastgesteld

Deel 2 was wederom een vier uur durende sessie, waarin we samen de strategie, de doelen, Kritische Succes Factoren (KSF), Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI) en Kritieke Risico Indicatoren (KRI) hebben bepaald.   

Missie: Iedere organisatie 7 dagen een schoon toilet met de TOPP-techniek
Visie: Een schoon toilet voor iedereen
Kernwaarden: Aandacht, Vrijheid en Resultaat

Hoe toen verder? 

TOPP heeft naar tevredenheid deelgenomen aan de Franchise beurs op 23 en 24 september 2022. Verder gaan ze de marketingstrategie richting klanten verder (door)ontwikkelen en gaat Franchise+ een marketingstrategie ontwikkelen om nieuwe franchisenemers te vinden. 

TOPP aan het woord

"Wij hebben de samenwerking met Dewy en Pieter als zeer prettig ervaren. Het is fijn dat zij voor verhelderende inzichten zorgen door slechts goede vragen te stellen of door te vragen op standaardantwoorden ofwel de bedrijfsblindheid die je vaak op doet als je al jaren met je bedrijf bezig bent. Eindelijk staat nu veel op papier en kijken wij uit naar de uitbreiding van onze formule."

- Jeffrey van der Spoel, Mede-eigenaar TOPP -