La Place
Doelstelling
De overname van La Place door Jumbo Supermarkten maakt de weg vrij voor La Place om te investeren in groei. Deze groei wordt op twee manieren gerealiseerd.
- Binnen Nederland met de realisatie van vestigingen in eigen beheer, onder andere via de overname van AC Restaurants aan de snelwegen.
- In het buitenland op travel locaties en op de Nederlandse vliegvelden via multi-unit franchisenemers
Koelewijn & Partners is door La Place ingeschakeld om de organisatie klaar te stomen voor deze groei via franchise.
Partner Profiel
La Place werkt samen met grote kapitaalkrachtige internationale partners als HMS Host, SSP en Areas Elior. De partners van La Place exploiteren wereldwijd horeca en retail formules op travel locaties zoals vliegvelden en treinstations en zorgen ervoor dat La Place met relatief weinig partners, eigen investering en risico een wereldmerk kan worden.
Uitdagingen
- La Place is een Nederlands merk waarbij alle communicatie (handboeken, recepturen, etc.) Nederlandstalig zijn.
- Internationalisering introduceert naast taalverschillen ook culturele uitdagingen.
- Duurzaamheid en versheid zijn belangrijke kernwaarden voor La Place, wat betekend dat vrijwel alle ingrediënten lokaal ingekocht moeten worden terwijl toch een constante kwaliteit moet worden geleverd.
- La Place werkt met non-professionals die in het zicht van de klant moeten koken terwijl ze gelijktijdig de klant helpen. Dit is internationaal een vrij unieke aanpak.
Over La Place
La Place is begonnen als horeca-formule in V&D warenhuizen. Zelfs toen V&D het moeilijk begon te krijgen bleef het La Place concept onverminderd succesvol. Dit succes was al tijdens het V&D tijdperk reden om de eerste stappen met zelfstandige restaurants buiten de warenhuizen te zetten. Toen voor V&D het doek viel werden de zelfstandige restaurants van La Place daarom overgenomen door Jumbo Supermarkten om vervolgens de focus weer op groei te leggen.
Jaarlijks genieten meer dan 15 miljoen gasten van alles wat La Place vers bereid. Natuurlijk, dagvers en huisgemaakt zijn kernwaarden van La Place en smaak staat bij La Place op de eerste plaats.
Die moet in alle gerechten en producten het beste zijn. Om dat te bereiken werken ze met verse, eerlijke en pure grondstoffen. Het liefst uit de regio en waar het kan biologisch. Al deze ingrediënten worden iedere morgen in alle vroegte bij alle vestigingen aangeleverd. Hierdoor werken ze iedere dag met de meest verse ingrediënten.
La Place werkt binnen ieder restaurant met verschillende formules waarmee ze aan de uiteenlopende behoeftes van onze gasten kunnen voldoen. Zo serveren ze onder andere warme maaltijden, salades, soepen, sandwiches, taartjes, koffie, verse sappen en smoothies.
Dat gebeurt in de eigen restaurants in Nederland, maar snel na de overname door Jumbo zijn de eerste 2 buitenlandse pilot vestigingen in Bali, Indonesië en Toronto, Canada geopend.
De eerste resultaten van deze restaurants waren veelbelovend. Het werd echter snel duidelijk dat er intern té weinig franchisekennis aanwezig was. Er was verdere ontwikkeling nodig om ook internationaal snel te kunnen groeien zonder dat de kwaliteit eronder ging lijden. Om deze reden is Koelewijn & Partners ingeschakeld.
Onze aanpak
Met een klein team van consultants zijn we eerst de huidige situatie in kaart gaan brengen. Er hebben interviews plaatsgevonden met diverse mensen binnen iedere afdeling binnen La Place. Hieruit werden de uitdagingen waar La Place voor staat snel inzichtelijk. Zowel de uitdagingen in algemene zin, als de uitdagingen op franchisevlak. Vervolgens hebben we een plan van aanpak ontwikkeld wat aansloot bij de interne capaciteit en prioriteiten van dat moment.Om effectief en snel resultaat te kunnen realiseren zijn we wekelijks intern bij La Place in de organisatie aan de slag gegaan. Vervolgens hebben we bij La Place Agile projectmanagement methodieken geïntroduceerd. Met de acties die de hoogste prioriteit hadden zijn we direct aan de slag gegaan. Andere acties werden geprioriteerd op de backlog.
Het resultaat
Doordat de voorgang voor iedereen tastbaar werd groeide interne de aandacht en het enthousiasme voor franchise. Hiermee werd de eerste uitdaging die uit de check-up naar voren kwam effectief aangepakt.
Het Agile werken stelde ons tevens in staat om snel in te spelen op ontwikkelingen en nieuwe inzichten. Hierdoor werd de voortgang en de buy-in van alle stakeholders effectief bewaakt.
Om het complexe concept van La Place goed te vertalen naar de internationale markt hebben we een online handboek opgezet. Dit online handboek vormt de basis voor de documentatie van interne en externe informatie en processen. Alles wat de franchisenemers moeten weten om succesvol een restaurant te realiseren en exploiteren past in het handboek. Ook in meerdere talen en waar nodig met lokale aanpassingen.
Gelijktijdig werden de nodige interne processen vormgegeven. Van iedere interne afdeling werd inzet verlangt om franchise een succes te maken. Processen om effectief de nodige kennis over te dragen aan de franchisepartner en processen om de kwaliteit doorlopend te bewaken.