Broodje Ben

Broodje Ben

Franchise Business Plan
Franchise Exploitatie Model
Franchisecontracten
Franchisehandboek
Recruitment

Doel van Broodje Ben

Broodje Ben is al jarenlang een begrip in Utrecht. Na een pilot in Groningen is het voor eigenaren Martin en Ingrid van Petten duidelijk dat de potentie van Broodje Ben veel verder reikt dan Utrecht. Daarom benaderen ze Koelewijn & Partners om hen te ondersteunen en te adviseren bij het opstarten van de franchiseorganisatie.

Uitdagingen bij de ontwikkeling van franchise

Door de vele operationele zaken die vanuit de bestaande organisatie uitgevoerd moesten blijven worden naast het opzetten van de nieuwe franchiseorganisatie, was het dikwijls een uitdaging de focus te houden op de ontwikkeling ervan.

Over Broodje Ben

In 2007 is Broodje Ben ontstaan. De eigenaar van toen, Ben, bedacht dat in een stad als Utrecht het roer drastisch om moest. Op zo’n droomplek midden op de gracht, druk met winkelpubliek, veel wandelend kantoorpersoneel dat graag buiten de pauze doorbrengt en daarnaast een duizendtal van studenten herbergt, moest het mogelijk zijn om een mooie onderneming te kunnen realiseren. En Ben slaagde daarin. Hij ontdekte dat een betaalbaar vers afgebakken (stok)broodje belegd met de meest verse en vooral gezonde ingrediënten de sleutel was tot  succes. Dit alles verkocht hij vanuit een verkoopwagen.  

Tot de dag van vandaag is dat nooit veranderd.  'Broodje Ben' is inmiddels al meer dan 10 jaar een begrip in en ver rond Utrecht en daarnaast ook in de studentenwereld. Niet in de laatste plaats vanwege de bezorgmogelijkheden. In 2014 is de onderneming overgenomen door Martin & Ingrid van Petten. Na een succesvolle start zagen zij al snel in dat er grote kansen liggen om Broodje Ben landelijk uit te breiden. Een logische volgende stap was dan ook het opstarten van een franchiseorganisatie.

Onze aanpak

Voor een evenwichtige en volledige opzet van een succesvolle franchiseorganisatie moet er een aantal stappen worden doorlopen. De allereerste stap hiertoe was onze FranScan® methodiek, waarin alle belangrijke onderwerpen voor de franchise samenwerking aan de orde komen. Tijdens deze stap zijn alle beleidsmatige keuzes gemaakt voor de verdere uitrol van de franchiseorganisatie. Met name de mate van ‘grip houden’ op de franchise formule oftewel, in welke mate heeft een franchisenemer vrijheid en op welk vlak van zijn bedrijfsvoering?

Daarna is het belangrijk om inzichtelijk te maken of deze genomen beslissingen financieel haalbaar zijn voor  zowel franchisenemer en franchisegever. Tevens dient er een vergoedingenstelsel worden vastgelegd. Beiden hebben we gerealiseerd door middel van ons Franchise Exploitatie Model. Tijdens de voorgaande gesprekken kwamen we tot de conclusie dat er twee modellen ontwikkeld moesten worden; één voor de verkoopwagen en één voor een fysieke locatie. 

Tot slot moeten bovenstaande zaken uitgewerkt én geborgd worden in een franchise handboek en franchiseovereenkomst. Martin & Ingrid kwamen erachter dat dat de operationele zaken van de organisatie veel tijd van hen vergden, waardoor de opzet van het franchise handboek niet zo snel vorderde als gewenst. Onze consultants hebben hierdoor grotendeels invulling gegeven aan het Broodje Ben franchise handboek.

Broodje Ben aan het woord

“Koelewijn & Partners voelt voor ons als thuiskomen. De business units consultancy, recruitment en het mediabedrijf FranchisePlus helpen ons bij het succesvol laten zijn van onze franchiseorganisatie. Voor elke vraag, ook niet franchise gerelateerd, kunnen wij bij Koelewijn & Partners terecht.”

- Martin van Petten, eigenaar Broodje Ben

Het resultaat: De Broodje Ben Franchiseformule

Duidelijk was dat het Broodje Ben concept veel potentie heeft om uit te groeien tot een organisatie met landelijke dekking. Na de afronding van ons consultancy traject om de franchiseorganisatie te ontwikkelen, is Broodje Ben gestart met de werving & selectie van franchisenemers.

Op een gegeven moment zag men zich zelfs genoodzaakt wat minder intensieve wervingsactiviteiten te ontplooien vanwege de vele aanvragen door kandidaat- franchisenemers.  Kortom; een franchiseconcept met veel potentie en vraag!