Internationale franchise

Internationale franchise formule opzetten

Ben u klaar voor internationaal succes met uw (franchise)formule?

Steeds meer franchiseformules overwegen om de stap over de grens te zetten. En met goede reden! In Nederland wonen ongeveer 17 miljoen mensen, terwijl er in de wereld naar schatting 7,5 miljard zijn. Kortom, de potentie voor een bedrijf dat succesvol de grens over weet te steken is gigantisch. Om van uw formule een internationaal succesvol te maken is een goede voorbereiding essentieel. U moet veel keuzes maken, waaronder de vorm hoe u internationaal wilt franchisen:

Direct internationale franchise

Bij direct franchise gaat u rechtstreeks een franchiseovereenkomst aan met een franchisenemer in het buitenland. Een voordeel hiervan is dat u direct kunt schakelen met de franchisenemer. Er is ook geen tussenkomst van een derde partij, waardoor de vergoedingen volledig voor u als franchisegever zijn. Hierbij moet u wel rekening houden met taal- en cultuurbarrières. Ook is het bij direct franchise lastiger om de regie te houden in de gehele franchiseorganisatie door de grotere fysieke afstand.

Internationale Master-franchise

Een Master-franchisenemer fungeert als franchisegever in het desbetreffende land. Hij of zij is gerechtigd om franchiseovereenkomsten aan te gaan met franchisenemers. Hierbij heeft de master-franchisenemer vaak de verplichting om eerst zelf een pilot in het land op te zetten. Het voordeel van master-franchise is dat de master-franchisenemer het land kent, waardoor u geen marktonderzoek of een lokaal kantoor in het land hoeft op te starten. De master-franchisenemer spreekt de lokale taal en kent de cultuur, waardoor deze barrières gemakkelijker geslecht worden. Het nadeel van de master-franchise is dat u de verdiensten deelt. Een deel van de vergoedingen moet u afstaan, waarvan de regeling beschreven staat in de master-franchiseovereenkomst.

Area Developer

De Area Developer lijkt in sommige opzichten op de master-franchisenemer en in andere opzichten op een multi-unit franchisenemer. Een Area Developer kan zelf als franchisenemer functioneren door outlets te openen in een bepaald, groot gebied. Er is één fundamenteel verschil met een master-franchisenemer, namelijk dat de Area Developer handelt in de naam van de franchisegever. De Area Developer werft franchisenemers die een franchiseovereenkomst aangaan met de franchisegever in plaats van met hem als master-franchisenemer. Een Area Developer verleent ook diensten aan de franchisenemers namens de franchisegever en krijgt hier een deel van de vergoedingen voor. Ten opzichte van een master-franchisenemer wordt een groot land bij een Area Developer vaak opgesplitst in meer gebieden. Een master-franchisenemer krijgt vaak een geheel land of in ieder geval een aanzienlijk deel hiervan. Een Area Developer krijgt vaker een deelstaat of een paar provincies. Met een Area Developer constructie wordt het risico dan ook verminderd en de concurrentie onderling verhoogd. Wel zijn Area Developers vaak lastiger te vinden vanwege de benodigde investering voor een aantal vestigingen in eigen beheer.

Naast de vorm van internationale franchise, zijn er nog een aantal andere aspecten waar u rekening mee moet houden:

  • In welk land wilt u uw internationale franchiseformule opstarten?
  • Welk groeimodel past hier het best bij? Uppsala model of Born Global?
  • Systemen, procedures, begeleiding en training moeten worden aangepast en gefinetuned aan het land met de bijbehorende gebruiken, cultuur, taal en andere verschillen.
  • Het inventariseren van de juridische uitdagingen van het land
  • Ontwikkeling van (franchise)overeenkomsten, franchisehandboek, website en overige acquisitie materiaal in de juiste tone of voice.
  • Marketingplan om internationale franchisenemers en klanten aan te trekken.
  • etc.

Koelewijn & Partners heeft de afgelopen jaren verschillende franchiseformules geholpen met succesvolle internationale expansie over de hele wereld. Door korte lijnen met onze internationale partners kunnen we snel benodigde kennis ophalen en u desgewenst in contact brengen met betrouwbare lokale marktpartijen. Wij gaan graag met u het gesprek aan over de internationale expansie van úw formule.