Masterclass internationale expansie: het opzetten van een internationale franchiseformule
Steeds meer franchiseformules overwegen om de stap over de grens te zetten. En met goede reden! In Nederland wonen ongeveer 17 miljoen mensen, terwijl er in de wereld naar schatting 7,5 miljard zijn. Kortom, de potentie voor een bedrijf dat succesvol de grens over weet te steken is gigantisch. Om van jouw formule een internationale franchiseformule te maken is een goede voorbereiding essentieel. Je moet veel keuzes maken, waaronder de vorm hoe je internationaal wilt franchisen. In onze Masterclass internationale franchiseformule, nemen we de verschillende vormen door:
De verschillende vormen van een internationale franchiseformule
Direct internationale franchise
Bij direct franchise ga je rechtstreeks een franchiseovereenkomst aan met een franchisenemer in het buitenland. Een voordeel hiervan is dat je direct kunt schakelen met de franchisenemer. Er is ook geen tussenkomst van een derde partij, waardoor de vergoedingen volledig voor je als franchisegever zijn. Hierbij moet je wel rekening houden met taal- en cultuurbarrières. Ook is het bij direct franchise lastiger om de regie te houden in de gehele franchiseformule door de grotere fysieke afstand.
Internationale master-franchise
Een Master-franchisenemer fungeert als franchisegever in het desbetreffende land. Hij of zij is gerechtigd om franchiseovereenkomsten aan te gaan met franchisenemers. Hierbij heeft de master-franchisenemer vaak de verplichting om eerst zelf een pilot in het land op te zetten. Het voordeel van master-franchise is dat de master-franchisenemer het land kent, waardoor je geen marktonderzoek of een lokaal kantoor in het land hoeft op te starten. De master-franchisenemer spreekt de lokale taal en kent de cultuur, waardoor deze barrières gemakkelijker geslecht worden. Het nadeel van de master-franchise is dat je de verdiensten deelt. Een deel van de vergoedingen moet je afstaan, waarvan de regeling beschreven staat in de master-franchiseovereenkomst.
Area Developer
De Area Developer lijkt in sommige opzichten op de master-franchisenemer en in andere opzichten op een multi-unit franchisenemer. Een Area Developer kan zelf als franchisenemer functioneren door outlets te openen in een bepaald (groot) gebied. Er is één fundamenteel verschil met een master-franchisenemer, namelijk dat de Area Developer handelt in de naam van de franchisegever. De Area Developer werft franchisenemers die een franchiseovereenkomst aangaan met de franchisegever in plaats van met hem als master-franchisenemer. Een Area Developer verleent ook diensten aan de franchisenemers namens de franchisegever en krijgt hier een deel van de vergoedingen voor. Ten opzichte van een master-franchisenemer wordt een groot land bij een Area Developer vaak opgesplitst in meer gebieden. Een master-franchisenemer krijgt vaak een geheel land of in ieder geval een aanzienlijk deel hiervan. Een Area Developer krijgt vaker een deelstaat of een paar provincies. Met een Area Developer constructie wordt het risico dan ook verminderd en de concurrentie onderling verhoogd. Wel zijn Area Developers vaak lastiger te vinden vanwege de benodigde investering voor een aantal vestigingen in eigen beheer.
Naast de vormen van een internationale franchiseformule, zijn er nog een aantal andere aspecten waar je rekening mee moet houden:
- In welk land wil je jouw internationale franchiseformule opstarten?
- Welk groeimodel past hier het best bij? Uppsala model of Born Global?
- Systemen, procedures, begeleiding en training moeten worden aangepast en gefinetuned aan het land met de bijbehorende gebruiken, cultuur, taal en andere verschillen.
- Het inventariseren van de juridische uitdagingen van het land
- Ontwikkeling van (franchise)overeenkomsten, franchisehandboek, website en overige acquisitie materiaal in de juiste tone of voice.
- Marketingplan om internationale franchisenemers en klanten aan te trekken.
- etc.
Masterclass internationale franchiseformule, word master in franchise!
Koelewijn & Partners heeft de afgelopen jaren verschillende franchiseformules geholpen met succesvolle internationale expansie over de hele wereld. Door korte lijnen met onze internationale partners kunnen we snel benodigde kennis ophalen en je desgewenst in contact brengen met betrouwbare lokale marktpartijen. Allereerst is het van belang om een keuze te maken in welk land je wilt groeien, welke samenwerkingsvorm je hiervoor wilt hanteren en welk groeimodel hierbij past. Dit doen we in onze Masterclass internationale franchiseformule. Vervolgens is het van belang om de overige benoemde aspecten uit te werken. Wij gaan graag met je het gesprek aan over de internationale expansie van jouw formule.