Cultuur en structuur

Cultuur & structuur

Het creëren en definiëren van de cultuur en structuur is een belangrijk onderdeel van de overgangsfase van start-up naar scale-up. Tijdens onze workshops verstevigen we jullie fundament en maken we het mogelijk om snel en succesvol op te blijven schalen.

De mensen zijn één van de belangrijkste elementen van iedere organisatie. De mensen zorgen ervoor dat klanten op een goede manier geholpen worden en dat alle randzaken die bij een organisatie horen goed blijven lopen. De mensen binnen een organisatie hebben dan ook een zeer grote impact op het (financiële) resultaat dat er gerealiseerd wordt.

Tegelijkertijd vinden velen het managen van het team en het vinden van de juiste nieuwe mensen voor hun organisatie één van de lastigste facetten van de bedrijfsvoering. Het goed managen van mensen, or dit nu bedrijfsleiders, franchisenemers of andere teamleden zijn vereist goede samenwerking met goede communicatie tussen mensen. Hoe een samenwerking functioneert wordt grotendeels bepaald door de cultuur en structuur binnen een organisatie.

Door middel van onze workshops helpen we je bij het (door-)ontwikkelen van een passende en positieve organisatiecultuur en -structuur.

Cultuur en structuur in ketens

Organisatiecultuur

Organisatiecultuur kan worden gedefinieerd als gedeelde overtuigingen binnen een organisatie. In de beste organisatieculturen leiden deze overtuigingen ertoe dat franchisenemers en werknemers zich gedragen op een manier die de hele organisatie en haar doelstellingen ten goede komt.

In veel opzichten zijn ketens zelfs nog meer afhankelijk van een positieve cultuur dan andere organisaties. Dezelfde houding, hetzelfde gedrag en dezelfde tools zorgen voor een consistente en onderscheidende uitstraling naar de buitenwereld. Vooral in geval van onvoorziene situaties waar de gecreëerde systemen, processen en procedures niet in voorzien. De enige manier om met succes consistent gedrag in de hele keten te bereiken, is door een krachtige cultuur te hebben die elke medewerker en, indien van toepassing, franchisenemer motiveert om zich op de voorgeschreven manier te gedragen. Medewerkers en franchisenemers moeten dit doen omdat ze dat zelf willen en het zien als het beste voor de gehele organisatie en voor zichzelf.

Of het nu zorgvuldig wordt gecreëerd en ondersteund of dat men zich er niet van bewust is, elke organisatie heeft een cultuur. In tegenstelling tot financiële prestaties, die regelmatig worden gemeten en beoordeeld en als een sleutel tot succes worden beschouwd, wordt cultuur zelden gemeten en effectief bekeken. Vandaar dat het onder de loep nemen van de cultuur kan lonen voor diverse aspecten in de bedrijfsvoering.

Vaak wordt de cultuur gezien als een “gevoelig” onderwerp, dat moeilijk te begrijpen is en door de afdeling HR beheerd wordt. Maar in feite heeft cultuur direct impact op de productiviteit en winst van iedere organisatie. Cultuur wordt ook wel gedefinieerd als 'de identiteit en persoonlijkheid van een organisatie’. Cultuur is dus veel meer dan alleen een plezierige werkomgeving, het is ook een vorm van leiderschap die structuur, hiërarchie en gedeelde waarden omvat.

Organisatiestructuur in ketens

Structuur zorgt ervoor dat de cultuur binnen de een keten beheerst kan worden. De structuur van een organisatie betreft de verdeling en groepering van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden in een afgestemde ordening van uitvoerende activiteiten en functies. Naar mate een organisatie groeit, komt er behoefte naar het bestendigen van de cultuur en het uitbreiden van verschillende functies binnen de organisatie.

Sta daarom stil bij de groei van jouw organisatie en vraag je bijvoorbeeld het volgende af:

  • Wat is het organogram van jouw organisatie?
  • Zijn alle rollen logisch gedefinieerd met taken, verantwoordelijkheden en benodigde competenties?
  • Moeten bepaalde rollen wellicht gesplitst worden?
  • Zitten alle personen nog op de juiste plek?
  • Is er behoefte aan extra ondersteuning in bepaalde rollen?
  • In hoeverre draagt de huidige cultuur en structuur bij aan het halen van de doelstellingen?
  • Zijn alle benodigde competenties in huis om succesvol te zijn?

Cultuur en structuur als scale-up: essentieel voor succes!

Het creëren en definiëren van de cultuur en structuur is een belangrijk onderdeel van de overgangsfase van start-up naar scale-up. Nu de grootste ontwikkeling van producten en diensten en het testen hiervan in de markt afgerond is, maakt dit het mogelijk om snel succesvol op te schalen.

Met onze workshops helpen we jullie bij deze transitie en verstevigen we jullie fundament om te zorgen dat jullie klaar zijn voor de volgende fase.