Er wordt soms te licht gedacht over franchising

'Er wordt soms te licht gedacht over franchising'

Franchiseformule starten
Coaching

De visie van Koelewijn & Partners over franchising: 
‘Er wordt soms te licht gedacht over franchising’

De franchisemarkt moet verder professionaliseren. Niet alleen de voorkant, ook de processen aan de achterkant van een formule moeten op orde zijn. 

Koelewijn & Partners begeleidt al sinds 1988 franchiseorganisaties en andere samenwerkingsverbanden bij onder meer de strategiebepaling, de uitvoering in de praktijk en de werving en selectie van franchisenemers. Een periode waarin er veel is veranderd, maar ook nog veel hetzelfde is. “Vroeger werd er meer en beter nagedacht voordat men de stap zette naar franchising. Het was een weloverwogen keuze, terwijl tegenwoordig een concept wordt bedacht, een wildvreemd franchisecontract via het internet wordt gedownload, iets wordt aangepast en de organisatie is geboren.”

Verkeerde ontwikkeling

Een verkeerde ontwikkeling in onze ogen. “Als je een Volkswagen probeert te repareren met een garagehandboek van Peugeot, dan gaat dat toch ook niet goed?” Wij kijken hierbij ook kritisch naar de franchisenemers, die bewuster moeten kiezen en ook moeten professionaliseren. “Onlangs nog hadden wij een gesprek met iemand die een franchiseconcept vanuit de Verenigde Staten naar Nederland wilde brengen. De instapfee bedroeg $ 50.000. Astronomisch voor Nederlandse begrippen. En wat stond daar tegenover? Niets, geen business case, geen omzetpotentieel, geen winstmodel. Dat kan niet, je moet voordat je ergens aan begint weten wat de formule waard is. Daar wordt soms te licht over gedacht en ja, dan stuur je af op een fiasco.”