Ondernemers

Multi-brand franchise: wat is het eigenlijk?

Training & Opleiding

In het artikel "Voordelen en nadelen van multi-unit franchise" is uitgebreid ingegaan op de voor- en nadelen voor franchisegever en franchisenemer, indien een franchisenemer meerdere vestigingen opent. Hierin hebben we gefocust op het uitbreiden van vestigingen binnen de franchiseformule. In Nederland is het veelal gebruikelijk om je als franchisenemer aan te sluiten bij één franchiseformule. In een franchiseovereenkomst is ook vaak beschreven dat een franchisenemer zich niet mag aansluiten bij een andere (concurrerende) franchiseformule. In Amerika, en andere Europese landen, is het echter de normaalste zaak dat een franchisenemer zich wél aansluit bij meerdere (franchise)formules. Ook wel multi-brand franchise genoemd, een trend die we steeds vaker terugzien komen in Nederland.

Wat is multi-brand franchise?

Bij multi-brand franchise exploiteert een franchisenemer meerdere vestigingen van verschillende merknamen. Dit is heel anders dan het in bezit hebben van meerdere franchisevestigingen onder één merknaam. In plaats van onder één paraplu te opereren, opereert elke franchisenemer en franchisevestiging afzonderlijk. Elk merk heeft een andere doelgroep, afspraken en uitvoering. Multi-brand franchise wordt een steeds populairdere strategie, onder andere vanwege het voordeel dat een franchisenemer zijn risico's kan spreiden.

Waarom wordt multi-brand franchise ineens populair?

  1. Wanneer blijkt dat een franchisevestiging zijn potentieel in de markt heeft bereikt, wordt er minder tijd gevergd van de franchisenemer, omdat alles verloopt als een "geoliede machine". Het kan ook zijn dat een franchisenemer geen uitdaging meer ziet in het openen van een franchisevestiging van hetzelfde merk, omdat dan eigenlijk hetzelfde "kunstje" wordt uitgevoerd. Met franchising van meerdere merken kan een franchisenemer groeien in aantal vestigingen en omzet, maar wordt een franchisenemer ook tegelijkertijd blootgesteld aan nieuwe en opwindende zakelijke uitdagingen.
  2. Het kan ook in zijn voordeel werken bij franchiseformules die seizoensgebonden zijn, zoals een ijssalon. Als franchisenemer van een ijssalon ben je afhankelijk van de resultaten van het zomerseizoen en is het te hopen dat je een buffer op kunt bouwen voor het winterseizoen. Bij deze hoogte- en dieptepunten qua drukte, kan het fijn zijn om daarnaast meer stabiliteit te hebben in de inkomstenstroom. Multi-brand franchising kan dat bieden. Door een tweede franchise (of derde of vierde) te openen in een andere branche, is het mogelijk om de inkomstenstromen voldoende te spreiden.
  3. Als de verschillende merken elkaar aanvullen, kan dit elkaar extra versterken in de marketing. Tevens biedt het ook synergetische sales kansen. Stel een consument is zijn huis aan het renoveren en is op zoek naar een nieuwe vloer. Bij een bezoek aan een showroom ziet de consument dat er niet alleen vloeren worden verkocht, maar ook plafonds. Net wat ze ook nodig hebben. Op zo'n manier kan de dienstverlening elkaar versterken in de sales.
  4. Een franchisenemer kan er ook voor kiezen om een merk toe te voegen in dezelfde branche, bijvoorbeeld het openen van een tweede restaurant. Dit brengt als voordeel met zich mee dat de franchisenemer al bekend is met de markt. Ook is er al specifieke kennis van het soort bedrijf en is er dus al kennis over het soort personeel dat aangenomen moet worden, hoe je deze het snelst kan vinden en behouden. Het hebben van deze bestaande kennis heeft een enorm voordeel en fungeert als een soort brandstof voor het vuur van de nieuwe franchisevestiging. Voor elk nieuw merk dat een franchisenemer toevoegt aan zijn portofolio, vergroot de franchisenemer zijn kennis en kan diegene deze lessen gebruiken om de toekomstige inspanningen sneller en effectiever te laten zijn. Daarnaast zal een franchisenemer ook geen misstappen maken die hij al eerder heeft gemaakt.

Deze aanpak heeft veel voordelen, maar is niet voor elke franchisenemer geschikt. Indien een franchisenemer een tweede vestiging opent, kan het zijn dat de focus op de eerste vestiging verdwijnt en er daardoor minder goede resultaten worden geboekt. Maar, zoals hierboven beschreven, zijn er vele voordelen. Oók voor franchisegever. De merken kunnen elkaar aanvullen, wat een stijging in de omzet veroorzaakt waar franchisegever in de procentuele franchisevergoeding van profiteert. Bij een seizoensgebonden franchiseformule kan de franchisegever minder druk ervaren vanuit zijn zorgplicht als een franchisenemer in een laagseizoen moeilijk kan rondkomen als er in het hoogseizoen geen goede resultaten zijn geboekt. Tot slot, kan een franchisegever profiteren van de kennis die een franchisenemer opdoet bij een andere partij en kan de huidige franchisenemer beter gaan presteren door hernieuwde energie. Kortom, is een franchisenemer op zoek naar een nieuwe uitdaging, aanvullend versterkend merk of een nieuwe verdienmodel, dan is multi-brand franchise het overwegen waard. Uiteraard moeten hiertoe wel de juiste juridische voorwaarden van kracht zijn.