Effectief franchisenemers werven & selecteren
Het rekruteren van nieuwe franchisenemers loopt als een rode draad door iedere franchiseorganisatie. Een efficiënt en effectief werving- en selectieproces is voor zowel franchisegever als voor kandidaat-franchisenemers zeer belangrijk.
Werving van franchisenemers
De werving van franchisenemers is een hele andere tak van sport, dan het werven van personeel of de marketing van jouw producten of diensten. Werving is dus meer dan alleen in contact komen met potentiële ondernemers voor jouw franchiseformule. Het is belangrijk dat je jouw formule (het aanbod) op een juiste wijze verwoord. Hierbij is van belang wat jouw formule écht onderscheidt en waarin jouw formule uniek in is. Kortom, waarom zou een (aspirant)franchisenemer interesse hebben in jouw franchiseformule? Samen met collega's van Franchise+, Nederlands grootste franchise werving- en selectiebureau helpen wij u deze vraag beantwoorden.
Het werven van franchisenemers vergt een continue aanpak. Het is belangrijk om de juiste boodschap over te brengen aan de (aspirant-)franchisenemer. Vandaar dat wordt aangeraden om niet alle informatie online beschikbaar te stellen, maar dit te doseren. Het is dan ook verstandig om minimaal één landingspagina op jouw website te wijden aan het werven van franchisenemers. Om vervolgens leads te genereren, kun je meerdere wervingstechnieken en -instrumenten inzetten. Hieronder een aantal wervingskanalen, -technieken en -middelen die naar onze ervaring goed kunnen werken:
1. Zoekmachine optimalisatie (SEO)
De juiste teksten, specifieke trefwoorden en het gebruik van opsommingen, maken dat jouw franchisewebsite goed vindbaar is via de verschillende zoekmachines.
2. Zoekmachine marketing (SEA)
Om jouw franchisewebsite nog meer onder de aandacht te brengen kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van enhanced sitelinks van Google Adwords.
3. Retargeting
Hiermee wordt jouw website extra onder de aandacht gebracht nadat bezoekers jouw website hebben verlaten. Zodra jouw bezoeker bijvoorbeeld nu.nl bekijkt, verschijnt daar ook jouw advertentie.
4. Social Media
Je doet er verstandig aan om zoveel mogelijk volgers op social media te krijgen. De franchisemogelijkheden kun je vervolgens met een bepaalde regelmaat delen op bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook, Twitter en/of YouTube (video vacatures). Hierbij worden jouw volgers uitgedaagd om online hun interesse kenbaar te maken en vragen te stellen. Ook kun je op Social Media betaald adverteren op het profiel van jouw ideale franchisenemer.
5. E-mail marketing
Hoewel de respons relatief laag is bij e-mail marketing, is het wel degelijk een interessante manier van werven. Vrijwel iedere recruitment software kan in één keer grote groepen personen aanschrijven. Gebruik je geen recruitment software, dan zijn er verschillende goedkope c.q. gratis e-mailprogramma's te verkrijgen waarmee je grote groepen kunt aanschrijven. De meest voorkomende vormen van e-mailmarketing zijn direct-mails en nieuwsbrieven.
6. Content Marketing
Om franchisenemers enthousiast te krijgen en te behouden, is het raadzaam om jouw content marketing op orde te hebben. Schrijf zelf, als franchisegever, maandelijks een blog, publiceer regelmatig whitepapers en schrijf eens een e-book. Hierdoor krijgen potentiële ondernemers meer inzicht in de werkzaamheden en franchisemogelijkheden.
7. Offline
Onderschat niet de kracht van offline werven. Natuurlijk is het belangrijk om te achterhalen welke media jouw doelgroep leest, maar de lokale/regionale krant en specifieke branche vakbladen kunnen ook veel leads opleveren.
8. Online
Naast de hierboven genoemde onlinewervingskanalen, kun je ook denken aan jobboards, (lokale) interessante websites of special interest websites zoals Franchise+.
9. Intermediair met een database
Het outsourcen van jouw recruitmentactiviteiten aan een intermediair is een veel gekozen optie. De expertise van een werving & selectie bureau zoals Franchise+ bespaart geld en tijd voor jouw organisatie. Daarnaast hebben intermediairs ook vaak een eigen database opgebouwd met interessante leads voor jouw formule.
10. Referral Marketing
Ook wel mond-tot-mondreclame genoemd. Je kunt dit sturen door bijvoorbeeld een beloning uit te reiken aan degene die je in contact brengt met de juiste persoon (lees: nieuwe franchisenemer). Vooral jouw personeel en bestaande franchisenemers zijn de ideale kandidaten om je in contact te brengen met goede leads.
11. Headhunten
Veelal zijn bovenstaande strategieën sneller en goedkoper uit te voeren dan headhunting. Ben je echter op zoek naar een specifiek franchisenemersprofiel, dan kan headhunten de oplossing zijn. Hierbij speelt LinkedIn ook veelal een belangrijke rol. Veel aspirant-franchisenemers waarderen het als ze direct en persoonlijk benaderd worden met een interessante ondernemerskans.
Per formule uniek
Bovenstaande wervingskanalen, -technieken en -instrumenten kunnen werken voor de werving van franchisenemers. Per formule verschilt echter het profiel van de ideale franchisenemer, en daarmee ook wat de beste aanpak is. Daarom is het aan te raden te beginnen met het maken van een goed marketing- en communicatieplan. Alleen op basis van een goed plan kan je namelijk bepalen waar je het beste je tijd, geld en energie in kunt steken om het maximale rendement te realiseren. Wij ondersteunen je hier graag bij.
Het selectietraject
Bij de selectie van franchisenemers komt meer kijken dan enkel de vragen beantwoorden van iedereen die interesse toont in je franchiseformule. Ook dit is niet vergelijkbaar met het werven van personeel. Het is een vak apart, mede omdat franchisegever en franchisenemer een lange termijn relatie aangaan. Om deze reden kiezen veel formules ervoor dit geheel of deels uit te besteden aan franchise recruitment experts. Het selectietraject bestaat uit diverse activiteiten, welke onderstaand kort worden toegelicht.
Leadopvolging
Zodra een aspirant-franchisenemer informatie heeft opgevraagd over de franchiseformule noemen we dit een lead. Het is van uitermate belang om deze leads snel en adequaat op te volgen, idealiter binnen één werkdag. De doelstelling is om in een kort en efficiënt telefonisch gesprek een globale screening te doorlopen van harde eisen en te bepalen of deze kandidaat binnen het profiel past om een volgende stap te zetten.
Kennismakingsgesprek(-ken)
Als is gebleken dat de aspirant-franchisenemer tijdens het telefoongesprek voldoet aan de harde eisen en het profiel, is het vervolg om de aspirant-franchisenemer uit te nodigen voor een kennismakingsgesprek. Tijdens het eerste gesprek komen de volgende onderwerpen aanbod:
- Persoonlijke kennismaking met kandidaat
- Uitleg over de formule
- Algemene uitleg franchise
- Kandidaat interesseren en enthousiasmeren
- Screening op competentieprofiel
- Financiële haalbaarheid kandidaat bepalen
- Wederzijdse vragen beantwoorden
Na afronding van het eerste gesprek is het aan te raden een gespreksverslag te schrijven of de uitkomsten in een franchisenemer scorecard te verwerken zodat alle informatie goed bewaard blijft en het deelbaar is met collega’s. Laat bij interesse dit meteen blijken aan de aspirant-franchisenemer en plan een tweede kennismakingsgesprek. Een derde of vierde kennismakingsgesprek of stagedagen bij de organisatie zijn ook een mogelijkheid als onderdeel van het selectieproces.
Het Franchise Ondernemers Assessment
Het Franchise Ondernemers Assessment is een assessment dat de kwaliteiten, ontwikkelpunten, drijfveren en gedragsstijlen van een aspirant-franchisenemers in kaart brengt. Dit wordt in kaart gebracht via een diversiteit aan praktijkgerichte selectiemethodes. Het biedt ondersteuning en geeft uiteindelijk richting bij selectie- en begeleidingsbeslissingen. De resultaten kunnen meegenomen worden in de (eind)beslissing en biedt inzicht in de benodigde coaching voor de aspirant-franchisenemer op bepaalde vlakken. Door te kiezen voor een franchiseondernemers assessment wordt het recruitment proces efficiënter en beter. Ook geef je hiermee goed invulling aan de onderzoeksplicht die je als franchisegever hebt onder de Franchisewet.
Relatiebeheer met aspirant-franchisenemers
Zodra er met een aspirant-franchisenemer het eerste en tweede gesprek is gevoerd, is het van belang om contact te onderhouden. Zorg ervoor dat alle vragen worden beantwoord, voordat het Precontractueel Informatie Document kan worden ondertekend. Alhoewel de standstill-periode van 4 weken ingaat, zodra het Precontractueel Informatie Document is verstrekt, is het uiteraard toegestaan om belangstelling te tonen. Interesse blijven tonen zorgt ervoor dat de kandidaat geënthousiasmeerd blijft, zolang er maar geen druk wordt opgelegd.
Optimaliseer de werving & selectie van franchisenemers voor optimale groei van je franchiseorganisatie!
Zoals je heb kunnen lezen zijn er diverse stappen en keuzes die gemaakt moeten worden bij het inrichten van een effectief en efficiënt selectieproces van franchisenemers. Wij helpen graag met het maken van de juiste keuze en bespreken jouw huidige recruitment proces en aanpak van de selectie van franchisenemers. Tot slot kunnen we jou ook coachen en trainen in het op de juiste manier selecteren van franchisenemers of je een deel van het werk uit handen nemen.