Masterclass werving van franchisenemers

Masterclass werving van franchisenemers

Heb je jouw marketingstrategie voor de werving van franchisenemers op orde?

De werving van franchisenemers is een hele andere tak van sport, dan het werven van personeel of de marketing van jouw producten of diensten. Werving is dus meer dan alleen in contact komen met potentiële ondernemers voor jouw franchiseformule. Het is belangrijk dat u uw formule (het aanbod) op een juiste wijze verwoord. Hierbij is van belang wat uw formule écht onderscheidt en waar uw formule uniek in is. Kortom, waarom zou een (aspirant)franchisenemer interesse hebben in jouw franchiseformule? Met behulp van de masterclass werving franchisenemers beantwoorden wij gezamenlijk met deze vraag.

Werving van franchisenemers

Het werven van franchisenemers vergt een continue aanpak. Het is belangrijk om de juiste boodschap over te brengen aan de (aspirant-)franchisenemer. Vandaar dat wordt aangeraden om niet alle informatie online beschikbaar te stellen, maar dit te doseren. Het is dan ook verstandig om minimaal één landingspagina op jouw website te wijden aan het werven van franchisenemers. Om vervolgens leads te genereren, kun je meerdere wervingstechnieken en -instrumenten inzetten. Hieronder een aantal wervingskanalen, -technieken en -middelen die naar onze ervaring goed kunnen werken:

1. Zoekmachine optimalisatie (SEO)

De juiste teksten, specifieke trefwoorden en het gebruik van opsommingen, maken dat jouw franchisewebsite goed vindbaar is via de verschillende zoekmachines.

2. Zoekmachine marketing (SEA)

Om jouw franchisewebsite nog meer onder de aandacht te brengen kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van enhanced sitelinks van Google Adwords.

3. Retargeting

Hiermee wordt jouw website extra onder de aandacht gebracht nadat bezoekers jouw website hebben verlaten. Zodra jouw bezoeker bijvoorbeeld nu.nl bekijkt, verschijnt daar ook jouw advertentie.

4. Social Media

Je doet er verstandig aan om zoveel mogelijk volgers op social media te krijgen. De franchisemogelijkheden kun je vervolgens met een bepaalde regelmaat delen op bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook, Twitter en/of YouTube (video vacatures). Hierbij worden jouw volgers uitgedaagd om online hun interesse kenbaar te maken en vragen te stellen. Ook kun je op Social Media betaald adverteren op het profiel van jouw ideale franchisenemer.

5. E-mail marketing

Hoewel de respons relatief laag is bij e-mail marketing, is het wel degelijk een interessante manier van werven. Vrijwel iedere recruitment software kan in één keer grote groepen personen aanschrijven. Gebruik je geen recruitment software, dan zijn er verschillende goedkope c.q. gratis e-mailprogramma's te verkrijgen waarmee je grote groepen kunt aanschrijven. De meest voorkomende vormen van e-mailmarketing zijn direct-mails en nieuwsbrieven.

6. Mobile Marketing

Net als bij e-mailmarketing kunnen grote groepen ineens benaderd worden per sms. Vrijwel iedereen bezit tegenwoordig een mobiele telefoon en aangezien maar weinig bedrijven gebruikmaken van deze wervingstechniek, heeft het een hoge attentiewaarde.

7. Content Marketing

Om franchisenemers enthousiast te krijgen en te behouden, is het raadzaam om jouw content marketing op orde te hebben. Schrijf zelf, als franchisegever, maandelijks een blog, publiceer regelmatig whitepapers en schrijf eens een e-book. Hierdoor krijgen potentiële ondernemers meer inzicht in de werkzaamheden en franchisemogelijkheden.

8. Gamification

Gamification is een wervingstechniek waarmee aan de hand van een spelelement bekeken wordt of iemand geschikt is als franchisenemer. Beschouwt het als eerste selectietest. Dit spelelement kun je zelf bedenken en (laten) ontwerpen. Inhoudelijk kan het bijvoorbeeld over het ondernemerschap gaan maar ook over de werkzaamheden voor de franchisenemer of bijvoorbeeld geënt zijn op de intelligentie van de persoon.

9. Offline

Onderschat je niet de kracht van offline werven. Natuurlijk is het belangrijk om te achterhalen welke media jouw doelgroep leest, maar de lokale/regionale krant en specifieke branche vakbladen kunnen ook veel leads opleveren.

10. Online

Naast de hierboven genoemde onlinewervingskanalen, kun je ook denken aan jobboards, (lokale) interessante websites of special interest websites zoals Franchise+.

11. Intermediair

Het outsourcen van jouw recruitmentactiviteiten aan een intermediair is een veel gekozen optie. De expertise van een werving & selectie bureau zoals Franchise+ bespaart vaak geld en tijd voor jouw organisatie. Daarnaast hebben intermediairs ook vaak een eigen database opgebouwd met interessante leads voor jouw formule.

12. Referral Marketing

Ook wel mond-tot-mondreclame genoemd. Je kunt dit sturen door bijvoorbeeld een beloning uit te reiken aan degene die je in contact brengt met de juiste persoon (lees: nieuwe franchisenemer). Vooral jouw personeel en bestaande franchisenemers zijn de ideale kandidaten om je in contact te brengen met goede leads.

Masterclass werving van franchisenemers

Bovenstaande wervingskanalen, -technieken en -instrumenten kunnen werken voor de werving van franchisenemers. Per formule verschilt echter wat de beste aanpak is. Daarom is het aan te raden te beginnen met het maken van een goed plan. Alleen op basis van een goed plan kan je namelijk bepalen waar je het beste je tijd, geld en energie in kunt steken om het maximale rendement te realiseren. Wij ondersteunen je graag in het maken van een effectief en efficiënt plan tijdens onze masterclass.