De 10 vragen die je als Franchisegever moet kunnen beantwoorden!
De recruiters van Koelewijn & Partners houden zich dagelijks bezig met het werven, informeren, adviseren van aspirant-ondernemers. Een grote stap voor velen.
Ondernemen is immers geen vak, het is een manier van leven. Aansluiten bij een franchiseorganisatie, waarbij het concept en het verdienmodel al bewezen zijn en waarbij hij/zij kan terugvallen op de dagelijkse ondersteuning van de franchisegever en diens team, kan deze stap vergemakkelijken.
Franchise past echter niet bij iedereen. Als Franchisegever ga je een lange termijn-relatie met franchisenemers aan. Een gezamenlijke ‘klik’ en wederzijds vertrouwen is essentieel.
Tijdens de onderzoeksfase benadrukken wij als recruiters richting aspirant-franchisenemer dan ook altijd het belang om zich goed te verdiepen in de formule, de mensen die erbij betrokken zijn en in de kansen.
Graag geven wij enkele waardevolle tips aan jou als franchisegever, zodat je weet welke vragen je kunt verwachten van een oprecht geïnteresseerde aspirant-franchisenemer. De antwoorden zijn niet goed of fout. Ze maken wel inzichtelijk vanuit welke idealen de franchiseorganisatie geleid wordt.
10 vragen die je als franchisegever moet kunnen beantwoorden:
Waarom ben je een franchiseorganisatie begonnen?
Franchisegevers moeten hun motivatie en visie achter de oprichting duidelijk uitleggen. Dit biedt inzicht in de drijfveren en lange-termijndoelen van de organisatie.
Wat zijn de ambities van de franchiseorganisatie?
Aspirant-franchisenemers willen weten welke doelen de organisatie nastreeft, zoals snelle expansie, winstgevendheid, innovatie of internationale groei. Dit helpt hen te begrijpen waar de nadruk ligt: omzet, service of kwaliteit.
Waarom zouden aspirant-franchisenemers voor jullie kiezen in plaats van de concurrent?
Het is cruciaal om de unieke verkoopargumenten (USP’s) van de organisatie te benadrukken. Dit geeft inzicht in hoe de franchise zich onderscheidt van concurrenten en waarom kandidaten voor deze franchise zouden moeten kiezen.
Mag een aspirant-ondernemer bestaande franchisenemers benaderen?
Transparantie hierover kan vertrouwen wekken. Als kandidaten toestemming krijgen om bestaande franchisenemers te benaderen, kunnen ze waardevolle, eerlijke feedback krijgen over de franchise ervaring.
Hoeveel ondernemersvrijheid heeft een franchisenemer?
Communiceer duidelijk hoeveel vrijheid franchisenemers hebben in hun bedrijfsvoering, bijvoorbeeld bij het bepalen van het assortiment of de prijzen. Dit helpt kandidaten om te weten wat ze kunnen verwachten.
Hoe is het interne overleg en de begeleiding geregeld?
Geef duidelijkheid over de structuur van overleg en begeleiding, zoals de rol van een franchiseraad en de manier waarop training en ondersteuning worden geboden, zowel voorafgaand als tijdens de franchiseperiode.
Wat ons perspectief op online verkopen en e-commerce?
Bespreek de visie en het beleid van de franchise op het gebied van online verkopen. Dit omvat wie verantwoordelijk is voor investeringen en hoe de online omzet wordt verdeeld tussen franchisenemer en franchisegever.
Wat is de omvang van de investering en hoe kan deze worden gefinancierd?
Geef inzicht in de benodigde financiële investering en bespreek mogelijke financieringsopties. Informeer kandidaten over eventuele ondersteuning bij het aanvragen van financiering en relaties met financiële instellingen.
Welke maatregelen neemt ik als franchisegever om de prestaties van de franchisenemer te optimaliseren?
Bespreek hoe de franchisegever bijdraagt aan het succes van de franchisenemer. Dit omvat gezamenlijke inspanningen en ondersteuning om ervoor te zorgen dat beide partijen maximaal profiteren van elkaars kennis en ervaring.
Zijn wij een match?
Bespreek de wederzijdse verwachtingen en of beide partijen vertrouwen hebben in een sterke samenwerking. Dit helpt om aan het einde van de oriëntatiefase duidelijkheid te krijgen over de geschiktheid en de mogelijkheden voor een succesvolle samenwerking.
Deze vragen en de bijbehorende antwoorden zijn essentieel om een goed geïnformeerde beslissing te nemen en dragen bij aan een succesvolle en langdurige samenwerking tussen franchisegever en franchisenemer.