Leadgeneratie van franchisenemers

Leadgeneratie van franchisenemers

Recruitment

Om efficiënt en effectief te werken, zijn de keuzes die je maakt in de wervingsfase van cruciaal belang. Je wilt immers toch ook de beste talenten bereiken en enthousiasmeren voor jouw formule? Dit doe je door de juiste wervingskanalen in te zetten en op een consistente en consequente wijze de kandidaten te enthousiasmeren, informeren en aan boord te halen. 

Employer Branding & Storytelling

Werving is echter meer dan alleen in contact komen met potentiële ondernemers voor jouw franchiseformule. Werving heeft namelijk ook een marketingfunctie. Wij spreken ook wel van Employer Branding. Employer Branding, het vermarkten van jouw franchisemerk, doe je immers via alle (externe) communicatie. Het is dus zaak dat je jouw formule (het aanbod) op een juiste wijze verwoord. Hierbij is van belang wat jouw formule écht onderscheidt en waar jouw formule uniek in is.
Een beproefde methode is 'Storytelling'. Beschrijf de ziel van jouw formule aan de hand van het ontstaansrecht, de waarden, normen, drijfveren en cultuur van jouw organisatie. Voornamelijk jouw (specifieke franchise) website leent zich hier goed voor. 

Het werven van franchisenemers vergt een continue aanpak. Het is dan ook verstandig om minimaal één landingspagina op je website te wijden aan het werven van franchisenemers. Om vervolgens leads te genereren, kun je meerdere wervingstechnieken en -instrumenten inzetten. Hieronder de 12 wervingskanalen, -technieken en -instrumenten die naar onze ervaring goed kunnen werken:

  1. Zoekmachine optimalisatie (SEO)
    De juiste teksten, specifieke trefwoorden en het gebruik van opsommingen maken dat jouw franchise website goed vindbaar is via de verschillende zoekmachines.
     
  2. Zoekmachine marketing (SEA)
    Om jouw franchise website nog meer onder de aandacht te brengen kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van enhanced sitelinks van Google Adwords.
     
  3. Retargeting
    Hiermee wordt jouw website extra onder de aandacht gebracht nadat bezoekers jouw website hebben verlaten. Zodra jouw bezoeker bijvoorbeeld nu.nl bekijkt, verschijnt daar ook jouw advertentie. Deze campagnes worden meestal afgerekend per 1.000 vertoonde advertenties (CPM).
     
  4. Social Media
    Je doet er verstandig aan om zoveel mogelijk volgers op social media te krijgen. De franchisemogelijkheden kun je vervolgens met een bepaalde regelmaat delen op bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook, Twitter en/of YouTube (video vacatures). Hierbij worden jouw volgers uitgedaagd om online hun interesse kenbaar te maken en vragen te stellen. Hier dient jouw recruitmentteam c.q. -medewerk(st)er wel adequaat op te reageren om negatieve publiciteit te voorkomen. Tevens kun je op Social Media betaald adverteren op het profiel van uw ideale franchisenemer.
     
  5. E-mail marketing
    Hoewel de respons relatief laag is bij e-mail marketing, is het wel degelijk een interessante manier van werven. Vrijwel iedere recruitment software kan in één keer grote groepen personen aanschrijven. Gebruik je geen recruitment software, dan zijn er verschillende goedkope c.q. gratis e-mailprogramma's te verkrijgen waarmee je grote groepen kunt aanschrijven. De meest voorkomende vormen van e-mailmarketing zijn direct-mails en nieuwsbrieven.
     
  6. Mobile Marketing
    Net als bij e-mailmarketing kunnen grote groepen ineens benaderd worden per sms. Vrijwel iedereen bezit tegenwoordig een mobiele telefoon en aangezien maar weinig bedrijven gebruikmaken van deze wervingstechniek, heeft het een hoge attentie waarde.
     
  7. Content Marketing
    Om franchisenemers enthousiast te krijgen en te behouden, is het raadzaam om uw content marketing op orde te hebben. Schrijf zelf, als franchisegever, maandelijks een blog, publiceer regelmatig whitepapers en schrijf eens een e-book. Hierdoor krijgen potentiële ondernemers meer inzicht in de werkzaamheden en franchisemogelijkheden. Jouw website en bijvoorbeeld SlideShare zijn hiervoor goede wervingskanalen.
     
  8. Gamification
    Gamification is een wervingstechniek waarmee aan de hand van een spelelement bekeken wordt of iemand geschikt is als franchisenemer. Beschouw je het als eerste selectietest. Dit spelelement kun je zelf bedenken en (laten) ontwerpen. Inhoudelijk kan het bijvoorbeeld over het ondernemerschap gaan maar ook over de werkzaamheden voor de franchisenemer of bijvoorbeeld geënt zijn op de intelligentie van de persoon.
     
  9. Offline
    Onderschat niet de kracht van offline werven. Natuurlijk is het belangrijk om te achterhalen welke media jouw doelgroep leest, maar de lokale/regionale krant en specifieke branche vakbladen leveren doorgaans veel leads op. Verwacht echter niet dat je met één advertentie klaar bent. Hier geldt voornamelijk de kracht van de herhaling.
     
  10. Online
    Naast de hierboven genoemde online wervingskanalen, kun je ook denken aan jobboards, (lokale) interessante websites of special interest websites.
     
  11. Intermediair
    Het outsourcen van jouw recruitmentactiviteiten aan een intermediair is een veel gekozen optie. De expertise van een werving & selectie bureau bespaart vaak geld en tijd voor jouw organisatie. Daarnaast hebben intermediairs ook vaak een eigen database opgebouwd met interessante leads voor jouw formule.
     
  12. Referral Marketing
    Ook wel mond-tot-mondreclame genoemd. Je kunt dit sturen door bijvoorbeeld een beloning uit te reiken aan degene die je in contact brengt met de juiste persoon (lees: nieuwe franchisenemer). Vooral jouw personeel en bestaande franchisenemers zijn de ideale kandidaten om je in contact te brengen met goede leads.

Fouten in de dagelijkse praktijk

In de praktijk zien wij franchisegevers regelmatig dezelfde fouten maken. Wij adviseren je dan ook graag het volgende:

  1. Onderschat het belang van eenduidigheid niet
    Trechter alle leads naar één contactpersoon of afdeling voor een adequate maar voornamelijk eenduidige opvolging van de leads. Dit geldt ook (misschien nog wel meer) voor leads uit jouw eigen netwerk.
     
  2. Transparantie
    Wij merken dat franchisenemers kritisch zijn waar ze in investeren. Ze willen duidelijkheid en openheid over resultaten van de franchiseorganisatie en de resultaten die andere vestigingen hebben doorgemaakt. Ben je hierop voorbereid?
     
  3. Opbouwen van een database
    Je doet er verstandig aan om de gegevens vast te leggen van alle potentiële franchisenemers die zich melden. Naast dat dit goede KPI's zijn om te meten hoe goed jouw werving is, heb je deze gegevens wellicht in de toekomst nodig voor e-mailmarketing of overige zaken.
     
  4. Franchisenemers zijn ambassadeurs
    Het belang van positieve franchisenemers wordt onderschat. Oriënterende kandidaat-franchisenemers zullen altijd (aangekondigd of niet) in contact treden met jouw bestaande franchisenemers. Denk dus niet alleen aan 'meer' franchisenemers maar juist ook aan het 'onderhouden' van je bestaande franchise-netwerk.
     
  5. Analyseer de herkomst van leads: Door dit vooraf goed in te richten, bespaar je veel geld en tijd in de toekomst. Je kunt dan namelijk investeren in de wervingskanalen die je de beste (niet de meeste) leads opleveren.

Begin met een plan

Bovenstaande 12 wervingskanalen, -technieken en -instrumenten kunnen werken. Per formule verschilt echter wat de beste aanpak is. Daarom beginnen onze recruitment consultants altijd met het maken van een goed plan, gericht op het ondernemersprofiel van de formules waarvoor we werken. Alleen op basis van een goed plan kan je namelijk bepalen waar je het beste je tijd, geld en energie kunt steken om het maximale rendement te realiseren.